اخبار و مقالات

پایانه بار نسیم شهر

پایانه باربری تهران یا ترمینال باربری تهران یا پایانه بار نسیم شهر محلی برای حضور شرکت های حمل و نقل تهرانی جهت ارسال خودروی باری به شهرستان، اعلام بار بین شهری، صدور بارنامه، کارت سوخت و کارت هوشمند است.

افراد خبره و دست‌اندرکاران صنعت حمل و نقل به جای پایانه باربری تهران یا پایانه‌ بار تهران از اصطلاح ساده‌‌ی پایانه بار نسیم‌شهر برای توصیف این محل استفاده می‌کنند. که اشاره به منطقه‌ی نسیم شهر (اکبرآباد) دارد که پایانه در آن واقع است.

پایانه های باربری توسط دولت جایابی و احداث شده است ولی بعد از احداث تعدادی از آن‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است. نام دیگر پایانه باربری تهران، پایانه باربری آزادگان و پایانه حمل و نقل تهران نسیم شهر هست.

تمرکز پایانه حمل و نقل کالای تهران (که بعضاً به آن پایانه کامیون تهران یا پایانه کامیون داران تهران گفته می‌شود) بیشتر روی خاور به بالاست. (البته نیسان هم هست)

پایانه باربری تهران در نسیم ‌شهر اسلامشهر تهران واقع هست و ۲۶۴ غرفه باربری در آن مستقر است که ایرانی بار (برادران کریمی) یکی از این غرفه هاست.

براساس لیست پایانه های باربری تهران تنها یک پایانه بار در مجموع استان تهران و البرز وجود دارد. و پایانه باربری کرج همان پایانه باربری تهران هست.

از نظر مساحت پایانه حمل و نقل تهران یا پایانه باربری اکبرآباد بعد از اصفهان، دومین پایانه بار بزرگ کشور است. پایانه باربری بین شهری تهران و پایانه باربری تهران به شهرستان هر دو اشاره به این مکان دارند.

پایانه باربری چیست؟

به طور خلاصه می‌توان گفت پایانه محل اجتماع شرکت‌های حمل و نقلی است. در بیان دیگر پایانه‌های باربری محلی برای ارسال و مدیریت بار و حمل و نقل بین شهری است.

براساس تعریف سالنامه حمل و نقل، پایانه باری یا Goods Terminal محلی برای ارائه خدمات حمل و نقل کالا است. پایانه بار محل گردهم آمدن شرکت‌های حمل و نقل و رانندگان است. یعنی دو رکن اصلی هر پایانه بار شرکت‌ها و رانندگان هستند.. در این محل خدمات رفاهی برای رانندگان تدارک دیده شده است. در بعضی از پایانه‌ها، انجمن رانندگان و انجمن شرکت‌ها دفتر دارند. همچنین دارای تأسیسات مخصوص و سالن اعلان بار است.

کوتاه‌ترین پاسخ به سوال پایانه بار چیست این است که دولت برای تجمیع شرکت‌های حمل و نقل پراکنده در شهر تصمیم می‌گیرد که آن‌ها را در یک جا تجمیع کند که آن‌جا پایانه عمومی یا خصوصی بار گفته می‌شود.

سه وظیفه اصلی پایانه بار نسیم شهر

به طور کلی پایانه های باربری جهت رفع نیازهای صاحبان کالا، شرکت‌های حمل و نقل و رانندگان احداث گردیده و برای تعیین محل آن شش شاخص به شرح زیر تعیین گردیده است:

  • مکان پایانه در مسیر تردد بیشترین وسایل نقلیه سنگین قرار داشته باشد.
  • به مراکز تولیدی، صنعتی و کشاورزی نزدیک باشد.
  • در حوزه کنترل پلیس راه قرار گیرد .
  • نزدیک به راههای اصلی و ترانزیت کشور باشد.
  • به اداره گمرک و راه آهن نیز نزدیک باشد.
  • حتی الامکان بیرون از محدوده شهر و کمربندی باشد.

پایانه باربری تهران در اینترنت با اسامی مختلف در اینترنت جستجو می‌شود مثل پایانه بار تهران یا پایانه حمل بار تهران، پایانه حمل و نقل نسیم شهر یا پایانه حمل و نقل تهران نسیم شهر، پایانه اکبرآباد تهران یا مجتمع پایانه های باربری سنگین ایران استان تهران. نام دیگر پایانه باربری تهران، مجتمع پایانه های باربری سنگین ایران استان تهران است و فرقی بین این دو وجود ندارد. آدرس این مجتمع همان آدرس پایانه تهران هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.