اخبار و مقالات

حمل و نقل جاده ای

حمل و نقل جاده ای از زمانی که انسان نیاز به حمل و نقل را احساس کرد به وجود آمد.

حمل کالا در دوران پیشین به صورت امروزی نبود و ابزاری همچون کامیون ، خاور ، وانت و … که امروز وجود دارند وجود نداشت.

لازم به ذکر است که حمل و نقل جاده ای به آن دسته از حمل و نقل زمینی گفته می شود که از طریق راه آهن صورت نگیرد.

پس هر جا که سخن از حمل و نقل جاده ای باشد منظورمان حمل و نقل ریلی نمی باشد.

زیر ساخت ساختمان حرفه ترابری جاده ای را می توان به راه ها و بارگیرها تقسیم کرد.

سازمان راهداری و  حمل و نقل جاده ای علاوه بر توسعه زیرساخت ها و جاده های کشور با کمک های قابل تأمل در خصوص تأسیس شرکت های حمل و نقل بین المللی و برگزاری آزمون های مدیران ، وظایف نظارتی کلان و برنامه ریزی بلند مدت در این زمینه را انجام می دهد.

موارد استفاده از سرویس های حمل و نقل جاده ای

موارد استفاده از سرویس های حمل و نقل جاده ای بسیار زیاد و متفاوت می باشند.

این کالاها می توانند  وسایل کشاورزی ، صنعتی ، خرده ریز ، پوشاک ،خوراکی ، لوازم خانگی ، لوازم اداری ، مواد اولیه و …. را شامل شوند.

همچنین وسایل نقلیه ای که در حمل کالا به صورت جاده ای استفاده می شوند باید با شرایط نگهداری کالا هماهنگ باشند و از کابین های مخصوص خود استفاده کنند.

مثلاً در حمل مواد خوراکی مانند گوشت باید از کامیون های یخچالی و برای حمل چوب باید از کامیون های بزرگ با بست های بسیار محکم و ایمن استفاده شود.

حمل و نقل جاده ای میتواند واسط و تغذیه کننده روش های گوناگون حمل و نقل می باشد.

برای مثال بار را از بندر پس از تخلیه ، بارگیری می کند.

این روش ترانزیت با وجود نکات مثبت ، دارای عواملی است که نسبت به روش های دیگر کاربرد محدودتری دارد.

این عوامل عبارتند از :

  • طبیعت فصلی: جاده ها در روز های بارانی یا در صورت بروز سیل و طوفان ، برای ترانزیت ایمن نباشند . ایمنی این روش در مقابل حمل و نقل ریلی ، دریایی و هوایی کمتر است.
  • حوادث و تصادفات: حوادث و اتفاقات با توجه به آمار ها در حمل و نقل جاده ای بیشتر اتقاق می افتند.
  • فواصل طولانی: ترانزیت به روش حمل جاده ای معمولا در فواصل طولانی کاربرد ندارد . این روش از لحاظ زمانی به صرفه نیست.
  • سرعت کم: سرعت این روش در مقایسه با بقیه روش های ترابری معمولا کمتر است.
  • فقدان سازماندهی و متغیر بودن هزینه: در حمل و نقل زمینی به علت متمرکز نبودن و ساماندهی غیر منظم ، قابلیت اتکا و اطمینان کاهش می یابد . همچنین هزینه ها در شیوه زمینی یکدست نیستند.